Ontwerp: Homewebdesign

Circuit des Combes

Duur: ± 6 uur.
Mooie bosrijke tocht.
Moeilijkheidsgraad: middelzwaar; de klim naar de col is lang, maar niet moeilijk; na de klim een prachtige afdaling.
Maximale hoogte: 1685 met.
Mogelijkheid tot een koffiestop in Pallon en Freissinières.

Bij de kerk van Champcella rechts aanhouden, de GR-markering volgen over een kort paadje wat de bocht afsnijdt. Je komt weer op de asfaltweg uit, ga dan na 100 met. op de splitsing rechtsaf (richting Route National). Na ± 300 met. linksaf het brede pad inslaan. Na enkele minuten lopen ligt er links een grote stapel met keien en ± 50 met. verder eindigt het pad. Loop hier nog even rechtdoor en vervolgens rechts aanhouden; a.h.w. een soort inham in, naar de rotswand toe. Al snel wordt een duidelijker pad zichtbaar, dit volgen.
Op de splitsing linksaf (de rechtertak loopt dood). Na ± 400 met. passeer je een kleine brug en ga je op de splitsing rechtdoor. Volg de Gr-markering (* na zo'n 400 met. gaat een pad naar rechts. Het is de moeite waard dit even kort te volgen; waarna het eindigt en de wereld ook. Voor je gaapt de Gouffre de Goufouran van ± 100 met. diep. Terug over hetzelfde pad ). Je komt nu op de asfaltweg uit, ga hier rechtsaf.
Na het passeren van Hotel-Restaurant Pallon d'Argent, rechtdoor blijven lopen, het dal van Freissinières in. Bij het witte bordje "camping payssagers des Allouviers" rechtdoor (niet de brug over). Na 200 met. linksaf (de GR 541 volgen). Voor een afgraving gaat een breed pad rechtsaf, ga dit niet in maar blijf rechtdoor lopen vlak langs de afgraving. Het smalle paadje volgen. Na ± 700 met. staat er links een wegwijzer (Champcella), hier rechtdoor, stroomopwaarts langs de rivier. Bij de volgende wegwijzer (Val Haute etc.) het pad langs de rivier blijven volgen.
Op de volgende splitsing (links staat verscholen een bordje w.c.) naar rechts, naar de rivier en pick-nick-plaats toe. Vervolgens de brug over en links af. Het paadje kruist een weiland (recht door blijven gaan) en eindigt voor een groot huis "Maison de la Vallée". Op de asfaltweg linksaf en deze volgen. Je loopt door Freissinières - Les Ribes heen. Links is het V.V.V. met een kleine expositie van artikelen van de lokale bevolking, ook is een bezichtiging van de oude molen mogelijk.
Op splitsing links (richting Dormillouse). Na ± 300 met. de pont de l'eglise over en linksaf het brede, stijgende pad nemen. De klim naar de col de Combes begint. Dit pad volgen tot de eerste splitsing. Hier staan wegwijzers: rechtsaf gaat het naar Val Haute, linksaf naar de col (altitude 1685), ga hier linksaf en loop door tot het bordje col de Combes.
Op de col rechtsaf richting Clot Lafont; Tour du Gaulent (niet rechtdoor richting Champcella). Het pad stijgt en eindigt na een bocht naar rechts in een weide, ga hier rechtdoor (links ligt een enorm rotsblok) en na ± 100 met. start een zichtbaar, smal pad. Ga hierin. Het pad draait naar links en stijgt. Links ligt een rotsblok met een gele stip erop.
Na ongeveer 5 minuten klimmen volgt een wegwijzer; rechtsaf gaat het naar Clot Lafont / Col du Tramouillon. Het pad rechtdoor blijven lopen (dus niet in de richting Clot Lafont/ Col du Tramouillon), voor je staat een boom met een geel kruis erop, loop hier naar toe. Dit is het hoogste punt van de tocht 1685 met., het pad gaat nu dalen.
Na ± een half uur lopen staat er rechts een wegwijzer (richting cabane de clot Lafont), rechtdoor blijven gaan en verder blijven dalen.
Vlak voor het gehucht Seyes linksaf even de asfaltweg volgen (niet links naar les Faures). Na ± 300 met. staat rechts een telefoonpaal met een grijs kastje erop, ga hier rechtsaf; ± 100 met. evenwijdig aan het asfalt blijven lopen en dan scherp rechtsaf (op stenen staan gele markeringen).
Na het passeren van 2 beekjes, kom je het bos uit en in een weide aan. Hier ± 20 met. rechtdoor blijven lopen en dan naar links. Er staan enkele steenmannetjes die de route aangeven. Je loopt over een stukje grind en op een rotsblok toe. Voor dit blok gaat het pad naar links (opletten: is moeilijk zichtbaar). Dit volgen en verder dalen.
Dan na ± 5 minuten, wanneer je zicht krijgt op de Durance en de kloof, staat links een steenman (de laatste op deze route), ga hier rechtsaf en daal verder (richting Champcella = zuidwaarts). Het smalle pad daalt over een richel. Rechtdoor blijven lopen. Het pad wordt breder en je passeert een kruis. Het brede pad aan blijven houden. Ongeveer 200 met. voor de asfaltweg, links het smalle paadje in (volg de gele stippen).